Obsługiwane przez usługę Blogger.

Nauka końcówek szachowych z Prokesem (III)

Kolejna wieżówka do analizy i kolejny remis "na rozkładzie". Tym razem obie strony posiadają identyczny materiał na szachownicy, jednak przewaga sytuacyjna leży po stronie czarnych, posiadających bardziej zaawansowanego piona. Wobec tego, to białe muszą walczyć o urwanie połówki:

BIAŁE ZACZYNAJĄ I REMISUJĄ
LADISLAV PROKES, PRACE, PAŹDZIERNIK 1947 


 

Rozwiązanie do poprzednio prezentowanego zadania:

1. Wa3 - nic nie dają białym inne możliwości gry, przykładowo:

A. 1. Wa1+ Kf2 2. Kf4 Wc2 3. Wa3 z groźbą Wxf3+ Wc4+ 4. Kf5 Kg2 i czarne w następnych kilku posunięciach doprowadzają piona do pola promocji.

1...Wg2+ - szach wieżą jest najlepszym sposobem na przedłużenie gry, tym bardziej, że drugie posunięcie białych jest tym z kategorii "trików kompozycji" i białe muszą zagrać dokładnie. Czarne tylko remisowały po:

B. 1...f2? 2. Wa1+ Kd2 3. Kf4 We7 4. Kf3 Wf7+ 5. Kg2

Wspominałem, że drugi ruch biały jest ciekawy i w istocie, jednym remisującym posunięciem jest:

2. Kh4! - ruch, który Prokes oznaczył dwoma wykrzyknikami. Czemu białe przegrywają po naturalniej wyglądającym 2. Kf4 (diagram po lewej stronie), a remisują po posunięciu, którego skutkiem jest odcięcie białego króla od gry?

C. 2. Kf4 f2 białe rozpoczynają teraz serię szachów: 3. Wa1+ Ke2 4. Wa2+ Kd3 5. Wa3+ Kc4! kolejne silne posunięcie 6. Wf3 i dopiero teraz 6..Kd4! W wyniku tej sekwencji ruchów powstaje pozycja, zaprezentowana na prawym diagramie:


 









Białe ustawione zostały w zugzwangu. Odejście wieżą jest równoznaczną z promocją piona, więc jedyną możliwością gry dla białych zostaje:

7. Kf5 Wg8 (groźba Wf8+) 8. Ke6 We8+ 9. Kf7 We2 i czarne wygrywają. Prokes odnotował, że powyższy manewr po raz pierwszy został ukazany (w kompozycji) w 1878 roku. Manewr z pewnością warty zapamiętania.

Główne rozwiązanie przebiega dalej:

2...f2 3. Wa1+ Kd2 4. Wa2+ Kd3 5. Wa3+ i powstaje pozycja, ukazana poniżej:


Czarne mają wybór: 

- albo próbować zbliżyć się wieży, np. 5...Kc4, co sprawi, że wieża będzie mogła ustawić się na polu f3 - 6. Wf3 z następnym 7. Kh3

- albo uciekać od szachów, utrzymując kontrolę nad kolumną f, np. 5...Ke4 co jednak skutkuje wiecznym szachem: 6. Wa4+ Ke5 7. Wa5+ Ke6 8. Wa6+ Ke7 9. Wa7+ Każde odejście króla z kolumny "e" stwarza okazję do ustawienia wieży na kolumnie "f", przykładowo 9...Kd8 10. Wf7; co najważniejsze, w obu omówionych przypadkach białe osiągają remis.
  


0 komentarze :

Prześlij komentarz